Projekta “Capacity building and development of necessary competences for working with special needs children in Latvian and Lithuanians kindergartens” (Kapacitātes stiprināšana un nepieciešamo kompetenču attīstīšana darbam ar bērniem ar īpašām vajadzībām Latvijas un Lietuvas bērnudārzos) / ”Colorful emotions” LL-00009 (Krāsainās emocijas) programmas ietvaros, trešais periods ir iesācies aktīvi, iepazīstot katra partnera divas apgūtās metodes, gan teorētiski, gan praktiski, kuras tiek pielietotas darbā ar bērniem bērnudārzos.

Lietuvas bērnudārza “Auksinis gaidelis” pedagogi – projekta partneri mūs iepazīstināja ar metodi “PECS” jeb komunikācijas sistēma ar attēlu palīdzību. Ar šīs metodes palīdzību bērni apgūst komunikācijas prasmes, izmantojot mapi ar atsevišķu attēlu kartītēm, mapes ir piemērotas bērnu zināšanām un vecumposmiem. Savukārt, otra metode ir Montesori metode. Pedagogs nodrošina vidi un ir klātesošs, lai nepiespiestā veidā un savā tempā bērns var mācīties un virzīties uz priekšu tā kā viņam tas ir ērti. Šī metode māca, ka iesākto darbu ir jāpabeidz līdz galam, veicinot bērnu patstāvību un koncentrēšanās spējas. Šīs metodes neatņemama sastāvdaļa ir tā, ka bērni mācās kritiski novērtēt savu darbu un spēj atzīt, labot un mācīties no savām kļūdām.

Mūsu iestādes pedagogi projekta partnerus iepazīstināja ar “Džimbas drošības soļu programmu”, kur bērni interesantā un aizraujošā veidā mācās par personisko drošību saskarsmē ar citiem cilvēkiem, bērni mācās, ka viņu ķermenis pieder tikai un vienīgi viņiem, uzzina, kas ir labs un kas slikts pieskāriens, mācās atšķirt labus noslēpumus no sliktiem. Džimbas aģentu uzdevums ir ne tikai strādāt ar bērniem īstenojot programmu, bet arī ar iestādes kolēģiem, apzinoties, ka bērnu drošība ir visas komandas kopīgs uzdevums un atbildība. Džimbas aģenti sarežģītas tēmas izskaidro bērniem vienkāršā un saprotamā valodā, izmantojot interaktīvās metodes – mūziku, ritmiskas frāzes, video, Džimbas tēlu, lomu spēles, stāstus un diskusijas. Šī programma ir pielāgota arī bērniem ar speciālām vajadzībām.

Otra metode ir “Pasaku terapija”. Pasaku terapija ir psiholoģiska atbalsta un pašizpētes metode, kurā caur pasaku tiek veicināta cilvēka emocionālā, uzvedības un iekšējās pasaules izpratne. Tā palīdz drošā, netiešā veidā izpaust jūtas, risināt iekšējos konfliktus un attīstīt pozitīvas pārmaiņas domāšanā un uzvedībā. Pasakas var palīdzēt bērnam saprast savas emocijas, pārvarēt bailes un attīstīt iztēli. Tās māca uzņemties atbildību par saviem darbiem, atšķirt labo no sliktā. Pasaku terapija ir maģisks veids, kā caur stāstiem un radošām aktivitātēm bērns var justies drošāk, saprast sevi un pasauli. Bērns no pasakas neapzināti izvelk priekš sevis to nozīmi, kas viņam šobrīd ir aktuālākā.

Dagdas pilsētas PII “Saulīte” pedagogi iepazīstināja ar “Barboleta” metodi. Ar šīs metodes palīdzību bērni ātrāk un produktīvāk apgūst mācību vielu, jo tiek koncentrēta uzmanība uz notiekošo šeit un tagad, un darbojoties uz līdzsvara platformas tiek stimulētas abas smadzeņu puslodes.

Otra – ir “Silto graudu” metode. Darbojoties siltajos graudos tiek iedarbinātas visas bērna maņas un ķermenis. Nodarbību laikā bērniem tiek piedāvāti dažādi vingrinājumi rotaļu veidā, kuru laikā speciālisti, ar dažādu palīgmateriālu palīdzību, darbojas kopā ar bērniem. Nodarbības siltajos graudos uzlabo bērnu veselību, nervu sistēmu, uzlabo asinsriti un labvēlīgi ietekmē citas organisma funkcijas.

Paņevežys “Rūta” projekta kolēģi iepazīstināja ar “Sandbox” metodi. Šī metode ir ļoti saistoša mūsdienu bērniem, jo darbošanās notiek kā videospēlē. Termins “Sandbox” ir atvasināts no smilšu kastes būtības, kas ļauj viņiem radīt gandrīz visu, ko viņi vēlas, tajā pašā laikā, ievērojot noteikumus.

Otra – ir “Art theraphy” metode, tā ir ārstnieciskā mākslas terapijas metode. Šajā terapijā netiek mācītas mākslas tehnikas un radošais darbs netiek vērtēts kā pareizi vai nepareizi, skaisti vai neglīti, labi vai slikti. Svarīgs ir pašizteiksmes process. Mākslas terapija ir efektīva metode darbā ar bērniem.

Pieredzes braucieni projekta ietvaros bija ļoti lietderīgi, jo iepazinām jaunas metodes, uzzinājām, kā tās var pielietot savā darbā ikdienā, iegūtās zināšanas tiks nostiprinātas gan individuālajās, gan grupu tiešsaistes konsultācijās ar projekta partneriem.

Šī publikācija ir sagatavota ar Eiropas Savienības finansiālo atbalstu, par tās saturu pilnībā atbild projekta partneris – Krāslavas pirmsskolas izglītības iestāde “Pienenīte”. Un tā var neatspoguļot Eiropas Savienības oficiālo nostāju.

Pievienot Komentāru